چگونه وزنه برداری به کنترل و تنظیم قندخون افراد دیابتی کمک می کند

 وزنه برداری می تواند با کمک به تقویت عضلات سفید- این عضلات درافرد مسن یا افراد دیابتی بیشتر یافت می شوند- به کنترل قندخون کمک می کند. این یافته ها  حاصل تحقیقات دانشمندان در انستیتو علوم حیات در دانشگاه میشیگان است که در مجله ی Nature Medicineمنتشر گردید.

برخلاف ماهیچه های قرمز که با تمرینات استقامتی نظیردویدن پرورش می یابند و برای  تولید انرژی چربیها را می شکنند ، ماهیچه ها ی سفید بوسیله ی تمرینات کوتاه مدت  که مصرف انرژی زیادی دارد مانند وزنه برداری تقویت می شوند و با شکستن ساختمان مولکولهای قند به تولید انرژی می پردازند . پرفسور Jiandie Linمی گوید: ما می خواستیم  ارتباط بین انواع ماهیچه ها و متابولیسم بدن واینکه چگونه ماهیچه ها ساخته می شوند، همچنین  هر کدام چگونه بروی بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2 تاثیر دارند را بررسی کنیم.

 دانشمندان با دنبال کردن پروتئین هایی که فقط درماهیچه ی سفید موجود هستند به جداسازی پروتئین  BAF60cکه درسلولها بیان ژن را کنترل می کنند، پرداختند. هنگامیکه میزان  پروتئین BAF60cرا در ماهیچه ی اسکلتی موش افزایش دادند، توانایی دویدن موش بطور  چشمگیری درمقایسه با موشهای گروه کنترل کاهش یافت- علامتی از رشد  ماهیچه ی سفید و بنابراین کاهش توانایی تحمل موشها – این  ثابت می کند که پروتئین BAF60cکلید رشد ماهیچه ی سفید است.

برای تعیین تأثیر ماهیچه ی سفید بروی دیابت دانشمندان در موشها چاقی ایجاد کردند  (فاکتور شناخته شده برای دیابت) وبا کمال تعجب مشاهده نمودند که حتی موشهای  چاق که رشد ماهیچه های سفید آنها بیشتر شده بود، توانستند قندخون خود را در محدوده ی طبیعی نگهدارند واین موضوع ثابت میکرد که ماهیچه ی سفید نقش کلیدی درکنترل قند خون دارد.

 اکثر افراد دارای ترکیبی از ماهیچه ی قرمز و سفید هستند . البته افراد دیابتی بیشتر دارای ماهیچه سفید هستند که تاکنون تصور می شد که وجود این نوع ماهیچه مضر است . مدتهای  طولانی تصور می شد که تبدیل ماهیچه ی قرمز به سفید سبب ایجاد ماهیچه ای می شود که به انسولین  کمتر پاسخ می دهد ، اما این ایده ثابت نشد.  با افزایش سن یا ابتلا به دیابت، میزان ماهیچه ها ی قرمز کاهش می یابد اما واقعاً این موضوع مقصر اصلی است؟ 

محققین معتقدند این کشف می تواند به ابداع درمانهای دارویی برای افرادی که چاق  هستند یا به بیماریهای متابولیک (پیش زمینه ی دیابت ) مبتلا می باشند، کمک کند. پرفسور linمی گوید: نتایج برای بسیاری از افراد تعجب آور بود این دقیقاً همان  نقطه ای است که سبب پیچیدگی موضوع متابولیسم ماهیچه ها و دیابت می شود.

به گفته ی دکتر lin: ما می دانیم که این مسیر مولکولی در سلولهای انسان نیز کار می کند اما چالش واقعی یافتن راهی برای هدف قرار دادن این فاکتورها است .

منبع: www.lowellsun.com